Kampania wyborcza skazana na sukces Mar04

Tagi

Podobne artykuły

Kampania wyborcza skazana na sukces

Największe dobrodziejstwo, jakie daje nam ustrój demokratyczny, to możliwość swobodnych i wolnych wyborów, które jako obywatele mamy prawo podejmować. Już niebawem większość Polaków skorzysta z tej możliwości, wybierając prezydenta RP. Zanim jednak udamy się do wyborczych urn, będziemy obserwować, jak przebiega kampania wyborcza każdego kandydata ubiegającego się o fotel prezydencki. Warto zastanowić się co składa się na tą przedwyborczą walkę i jaka kampania wyborcza jest…skazana na sukces w postaci wygranej danego polityka. Kampania wyborcza to przede wszystkim strategia Nie ma się co oszukiwać – bez dobrej i przemyślanej strategii, kampania wyborcza nie ma najmniejszych szans na powodzenie. Chaotyczne i przypadkowe działania, akcje skierowane do wszystkich, a więc w praktyce do nikogo są największym wrogiem przedwyborczej walki. Opracowując strategię, na której będzie się opierała kampania wyborcza niezbędne jest ustalenie, do kogo będzie skierowana, jakie są ograniczenia i szanse na powodzenie naszych działań. Równie ważne przy opracowywaniu strategii jest określenie, jaki cel przyświeca politykowi ubiegającemu się o dane stanowisko.

Bez celu, żadna kampania wyborcza nie będzie dobra, bowiem będzie w niej brakowało jednego z podstawowych składników. Kiedy już te dwa ważne aspekty zostaną opracowane, można skupić się na przeanalizowaniu wymagań, potrzeb i oczekiwań elektoratu. Kampania wyborcza powinna być tak zorganizowana, by program wyborczy usatysfakcjonował możliwie jak największą liczbę odbiorców.Bez czego jeszcze nie obejdzie się kampania wyborcza? Naturalnie kampania wyborcza nie obejdzie się bez tematu. Wyborcy muszą wiedzieć, co proponuje im dana partia lub kandydat na prezydenta. Dzięki tematowi kampanii elektorat łatwiej zapamiętuje polityka, kojarzy go z tym, a nie innym hasłem i programem wyborczym. Naturalnie temat, na którym opiera się cała kampania wyborcza musi być jasno sformułowany, a także dostosowany do wizerunku polityka i jego dotychczasowej działalności. Po obraniu strategii, ustaleniu celu działania, potrzeb i oczekiwań elektoratu oraz wybraniu tematu kampanii, nadchodzi czas na to, by kampania wyborcza weszła w sferę realizacji. Tutaj niezbędne jest przyjęcie odpowiedniej taktyki, adekwatnej do charakteru samej kampanii.

Warto podkreślić, iż dobra kampania wyborcza dużą część czasu poświęca na tzw. kampanię bezpośrednią, czyli osobisty kontakt polityka z wyborcami, dzięki któremu mogą go oni lepiej poznać i osobiście zadać mu pytania. Równie ważny jest także kontakt z mediami, które docierają do masowego odbiorcy. Kampania wyborcza prowadzona w środkach masowego przekazu ma bardzo szeroki zasięg oddziaływania, dlatego też nie można z niej zrezygnować, chcąc odnieść sukces. Nie od dziś wiadomo, że żaden polityk nie jest w stanie funkcjonować w społecznej świadomości, nie pojawiając się w mediach. Narzędziem często wykorzystywanym w czasie kampanii wyborczej jest również negatywna kampania naszego przeciwnika, czyli dyskredytacja jego osoby w oczach wyborców. Teoretycznie może to przynieść korzyści, jednak dobra kampania wyborcza powinna ograniczyć stosowanie tej taktyki do minimum. To nie tylko działanie mało etyczne, ale też takie, które może obrócić się przeciwko osobie korzystającej z tej taktyki. Poza tym prawidłowo poprowadzona kampania wyborcza, uwzględniająca wszystkie wyżej omówione kwestie, jest na tyle efektywna, że nie musi sięgać po taktykę dyskredytacji przeciwnika.